Prestatie-inkoop: hoe werkt het?

Prestatie-inkoop: misschien heb je er wel eens van gehoord, wellicht ook nog helemaal nooit. Aan het inkoop-gedeelte van de term kan je het al zien: het is iets economisch. Wil je meer weten over prestatie-inkoop, wat het is, hoe het werkt en hoe je het aanpakt? Lees dan snel verder!

Wat is prestatie inkoop?

Prestatie-inkoop is een andere manier van inkopen. Bij deze manier van inkoop gaat het er heel anders aan toe bij dan bij de traditionele inkoop.

Prestatie-inkoop is veel meer gericht op het minimaliseren en het elimineren van risico’s. Er wordt effectief gebruik gemaakt van de belangrijke informatie, waardoor de eerdergenoemde risico’s geminimaliseerd kunnen worden.

Een groot verschil tussen traditionele en prestatie-inkoop is de rol van de aanbieder en de rol van de opdrachtgever. Bij traditionele inkoop heeft de opdrachtgever een rol als expert. De opdrachtgever bepaalt wat er gebeurt en wat de aanbieder moet doen.

Hoe werkt het?

Bij prestatie-inkoop is het eerdergenoemde juist omgedraaid. Een aanbieder is toch de expert van het vakgebied? Laat hem dan bewijzen wat hij kan en laat hem vertellen wat hij voor jou gaat doen.

Hoe meer eisen de opdrachtgever stelt (wat bij een traditionele inkoop normaal is), hoe minder ruimte er voor de aanbieder over blijft om het verschil te maken. Prestatie inkoop biedt meer oplossingsruimte, omdat er een stuk minder eisen zijn.

Verder wordt bij prestatie-inkoop wordt iedereens rol duidelijk besproken. De inkoop wordt gezien als procesbegeleider en niet als onderhandelaar voor de overige voorwaarden. Op deze manier zijn er geen onduidelijkheden en werk je niet vanuit aannames, maar vanuit afspraken.

Wanneer prestatie-inkoop?

Er zijn een paar dingen waar een opdracht aan moet voldoen, wil deze geschikt zijn voor prestatie-inkoop. Allereerst is deze manier van inkoop geschikter voor opdrachten waarbij de opdrachtgever enigszins afstand kan houden van de opdracht en de oplossingsrichting.

Daarbij moet de opdrachtgever dit ook kunnen doen, hij moet bereid zijn de opdracht tot op een bepaald punt los te laten.

Daarnaast is het van belang dat er rekening gehouden wordt met de concurrentie op de markt, maar ook met de complexiteit van de opdracht en de mate van functioneel uitvragen. Hoe complexer de opdracht, hoe meer opdrachtgeversrisico’s er zijn. De aanbieders kunnen zich dan duidelijker onderscheiden van de ander.

Hetzelfde geldt voor de mate waarin functioneel uitgevraagd kan worden. Hoe meer dit kan, hoe meer aanbieders hun onderscheidend vermogen kunnen laten zien.

Hoe pak je het aan?

Er zijn diverse experts op het gebied van prestatie-inkoop. Probid is zo’n expert. Met een persoonlijke en flexibele aanpak begeleiden zij het inkoopproces. Persoonlijk contact is namelijk een belangrijk onderdeel van prestatie inkoop. Het zorgt voor de duidelijkheden die nodig zijn, omdat er niet vanuit aannames gewerkt wordt.