Een eerste indruk is heel belangrijk. Telefonisch een goede indruk achterlaten is zelf lastig omdat ze alleen op de stem kan afgaan en je ziet niet een gezichtsuitdrukking want het gevoel weer heel anders kan maken. Dus voor bedrijven is het van belang dat ze op de juiste manier de vragen via de telefoon goed beantwoorden. Uit een onderzoek is gebleken dat je al naar een seconde een oordeel hebt gevormd over de persoon die je aan de lijn hebt. De manier waarop iemand op neemt is al heel erg bepalend.
Telefoonservice
Telefoonservice bedrijven moeten hier dagelijks aan deken. Dus is het ook handig om hier mee te oefenen. Bijvoorbeeld met je collega’s. Feedback vragen hoe je overkomt aan de telefoon. Vraag dit gerust. Zo kan je, je zelf alleen maar verbeteren.
Hoe moet je beleeft overkomen?
Neem altijd beleeft en vriendelijk de telefoon op. Het lijkt simpel een telefoongesprek maar een eerste indruk is zo gemaakt. Ook via de telefoon. Een slechte start van het gesprek is al dat jij belt met hallo. In plaats van goedemiddag mevrouw, heer. Want dit komt veel professioneler over. Vermijd ook als telefoonservice een rumoerige achtergrond. Dit is zeker niet fijn om mee te bellen.
Onderzoek studenten
Er is ook een onderzoek gedaan waar studenten werden gevraagd. Ze moeten een kort telefoongesprek voor lezen en ook het simpele hallo naar voren halen. En deze geluidsopnames werden vervolgens aan een groot aantal proefpersonen die op basis hier van een eigen mening er waren. Het resultaat was dat bijna alle proefpersonen hetzelfde vonden over het geluidsfragment. Zo werden vrouwen betrouwbaarder gezien in plaats van de mannen die vonden dat ze een zware stem hadden die juist onbetrouwbaar leek. Dus vrouwen met een hogere stem die werden gezien als dominant.