De meeste studenten wonen al op zichzelf en willen een zakcentje bijverdienen. Studeren wordt steeds duurder en veel studenten kunnen/willen niet afhankelijk blijven van hun ouders. Dus het studentenleventje komt er ook nog eens bij! Een hele dure periode… Feestjes, etentjes en niet te vergeten je huur en boodschappen. Dat moet allemaal betaald worden en een baan vinden die je goed kan combineren met je studie lijkt een hele opgave. Maar het is niet moeilijk voor een student om een bijbaan te vinden, in de grotere steden worden veel horeca vacatures aangeboden voor jonge mensen. En er zijn tegenwoordig ook veel uitzendbureaus voor studenten deze die je verder helpen aan een bijpassende baan.
Als student wil je graag flexibele werktijden of alleen in de avonden en het weekend werken. School neemt namelijk veel tijd in. Zo moet je lessen volgen en thuis huiswerk maken of werken aan je scriptie. Het doel van studeren is om jezelf te ontwikkelen, maar hoe leer je de vaardigheden die je in de praktijk nodig zal hebben? Bij veel studentenbanen zitten sales- en mentaliteitstrainingen die je daarna gelijk gaat gebruiken in de praktijk, lekker bouwen aan je skill set!
Werken in de horeca
Eén van de meest gewilde bijbanen waar studenten naar zoeken is een baan in de horeca. Het is niet alleen leuk, maar je leert ook een hoop door te werken in de horeca. Deze ervaring en ontwikkeling neem je voor altijd met je mee en kan van toegevoegde waarde zijn in je toekomstige carrière. Hieronder noem ik enkele kwaliteiten op die je leert tijdens het werken in de horeca.
- Professionele houding/service: Het lijkt heel simpel in het begin, maar zodra je aan het werk gaat merk je dat het één van de drukste banen is. Je moet veel verschillende taken verrichten en gauw kunnen schakelen, want het is druk in de zaak. Je moet veel kunnen onthouden én gastvrij blijven, wat je geduld test. De gast mag hier nooit iets van merken, ook al is het druk en alles gaat fout. Gasten worden netjes geholpen.
- Prioriteiten stellen: Soms is het aan het einde van de dag nog druk en moet je wat langer doorwerken. De 9 tot 5 mentaliteit leer je gauw af. Als een collega onverwachts ziek is, wordt er vaak bijgesprongen, ook al heeft hij/zij er een lange dienst opzitten. Je kan het in de horeca niet veroorloven dat er gasten zijn en niemand om de gasten te helpen.
Daarnaast zijn er hele drukke dagen, je moet snel schakelen en veel taken tegelijk uitvoeren. Je moet een keuze maken, terwijl je de rust bewaart. Je leert omgaan met stress. Ook al heb je veel taken die door jou gedaan moeten worden, je moet een keuze maken welke taken eerder gedaan moeten worden dan anderen. Je leer prioriteiten stellen. Daar bovenop wordt er van je verwacht dat je alert blijft en het overzicht kan houden. Je leert efficiënt werken.
Deze vaardigheden worden niet alleen van je gevraagd bij horeca vacatures. Maar ook bij een hoveniers vacature, dan moet je tijd inplannen van de taken, ontwerp maken en/of een tuin aanleggen. Of werken in een callcenter, omgaan met klachten vergt veel geduld en je moet dit positief kunnen oppakken. Zo ontwikkel je verder op nieuwe verschillende gebieden met deze perfecte banen.